image

Reklama turlari va uning biznes uchun ahamiyati

Sana 24.06.2024

 

Reklama tovar va xizmatlarni ilgari surish, shuningdek, ularga maqsadli auditoriya e'tiborini jalb qilish uchun qo'llaniladigan kuchli marketing vositasidir. Har qanday biznes uchun reklama shoshilinch zaruratdir, tijorat loyihasi turg'unlikka mahkumdir. Hozirgi vaqtda deyarli barcha kompaniyalar hech bo'lmaganda ijtimoiy tarmoqlardan foydalangan holda reklamadan foydalanadilar va boshqa ko'plab reklama turlari va vositalari ham keng tarqalgan.

Reklama kommunikativ faoliyat turi sifatida insoniyat tomonidan asrlar davomida foydalanilgan. Darhaqiqat, X asrda Vizantiya bozorida o'z mollarini baland ovozda maqtagan savdogar reklamadan boshqa hech narsa qilmadi. Texnologik taraqqiyotning rivojlanishi bilan ko'plab ilg'or aloqa vositalari paydo bo'ldi, bu esa reklama harakatlarining keng qamrovliligi va samaradorligini oshirishga imkon beradi. Vaqt o'tishi bilan reklamaning rivojlanishi uning turli xil tarqatish vositalari orqali ekspluatatsiya qilingan ko'plab turli sohalarga bo'linishiga olib keldi.

Tovar va xizmatlarni ilgari surish, shuningdek, ularning sotilishini oshirish bilan bir qatorda, reklama kompaniyaning obro'-e'tibor kapitalini shakllantirishda yetakchi rol o'ynaydi. Yirik tijorat tashkilotlari ko'pincha o'z bizneslarini ilgari surish strategiyasiga ega bo'lib, u reklamaning barcha turlari va shakllarini o'z ichiga oladi va yillar va hatto o'nlab yillar oldin yozilgan. Bunday global harakatlar natijasi brend haqida keng tarqalgan xabardorlik va uni iste'molchilar tomonidan ijobiy qabul qilishdir.

Reklama o'rta yoki kichik biznes segmentidagi ancha kichikroq biznes uchun muhim ahamiyatga ega. Bunday vaziyatlarda "reklamani qanday qilish kerak" degan savolni o'ylayotgan tadbirkorlar uchun turli xil ijtimoiy tarmoqlardagi sahifalari yaxshi yordam bo'ladi. Iste'molchilarga ma'lumotni tarqatishning bu usuli ishonchli samaradorlikni ko'rsatish bilan birga, byudjetga mos keladigan yechimdir.

Zamonaviy reklama turlari qo'llaniladigan reklama ta'siri usullari, reklama vositalarining turlari, maqsadli auditoriya, funktsional maqsadi, hududiy qamrovi va boshqa mezonlarga qarab bir qator tasniflash asoslariga ko'ra bo'linadi. Ko'pgina hollarda global reklama kampaniyasi potentsial manfaatdor iste'molchilarning imkoniyatlarini maksimal darajada oshirish maqsadida reklamaning bir nechta turlarini o'z ichiga oladi.

Reklama o'zi nima: ta'rif mezonlari

Reklama odamlar hayotida ancha vaqtdan beri mavjud bo'lishiga qaramay, bu atamaning universal, umume'tirof etilgan ta'rifi yo'q. Umumiy xususiyatlarga ko'ra, reklama - bu maqsadli auditoriyani xabardor qilish va ularning e'tiborini reklama ob'ektiga jalb qilish natijasi bo'lishi kerak bo'lgan kommunikatsion faoliyat. Bundan tashqari, biznesdagi reklama ham rag'batlantiruvchi xususiyatga ega bo'lib, iste'molchini muayyan tovar yoki xizmatlarni tanlashga undashga qaratilgan.

Shunday qilib, reklamaning quyidagi belgilovchi xususiyatlarini aniqlash mumkin:

  • Tijorat asosida tarqatish. Reklama beruvchi turli ommaviy axborot vositalarida reklama uchun pul to'laydi, xoh u televidenie kanalidagi reklama roligi, xoh internet saytlarida material chop etish, xoh gavjum ko'chada banner joylashtirish.
  • Ommaviylik. Reklama hajmining katta qismi turli ommaviy axborot vositalari orqali nashr etiladi, buning uchun ular Internet, radio, televidenie va bosma ommaviy axborot vositalaridan foydalanadilar. Tovar belgilariga ega tarqatma materiallar va suvenirlar kabi reklama turlari ham ko'p miqdorda ishlab chiqariladi. Ushbu xususiyatga asoslanib, reklamani ishonch bilan aloqaning shaxsiy bo'lmagan shakli sifatida tasniflash mumkin.
  • Ishontirish. Tijorat reklamasini nashr etish har doim aniq maqsadga ega - maqsadli auditoriya vakillarini ma'lum bir mahsulot yoki xizmat ko'rsatuvchi provayder foydasiga tanlov qilishga undash.

Shu bilan birga, reklama sohasidagi taniqli mutaxassislar orasida hali ham reklamani aniqlash mezonlari bo'yicha konsensus mavjud emas. Bu qisman auditoriyani qiziqtirish istagida marketologlar va dizaynerlar ko'pincha katta zukkolik ko'rsatishi va reklama ma'lumotlarini taqdim etishning o'ziga xos usullarini yaratishi bilan bog'liq.

Reklama nima uchun kerak, u qanday vazifalarni bajaradi?

Qoida tariqasida, reklama kampaniyasi strategiyasi ma'lum maqsadlarga erishishni o'z ichiga oladi. Oliy o'quv yurtlari va ixtisoslashtirilgan kurslarda quyidagi reklama funktsiyalari odatda e'tirof etiladi:

  • Iqtisodiy. Reklama ma'lum bir etkazib beruvchidan ma'lum bir mahsulot yoki xizmatga bo'lgan talabni rag'batlantirish uchun mo'ljallangan. Bu yerdagi yakuniy maqsad kompaniyaning daromadini oshirish va tegishli bozor segmentida ishtirokini kengaytirishdir.
  • Ijtimoiy. Reklamaning jamoatchilik fikrini shakllantirish vositasi sifatida insonga ta'siri uzoq vaqt davomida yetarlicha baholanmagan, ammo hozirda u xatti-harakatlar modellari va fikrlash standartlarini yaratish uchun tan olingan vosita hisoblanadi.
  • Marketing. Ko'pincha reklama mahsulotning har qanday afzalliklarini ko'rsatishga xizmat qiladi, uning foydali xususiyatlari haqida gapiradi va iste'molchilarni unga qiziqtirishga intiladi. Shu tarzda ma'lum turdagi mahsulotga ommaviy talab shakllanadi.
  • Kommunikativ. Reklamaning muhim funktsiyalaridan biri mahsulot yoki xizmat haqidagi ma'lumotlarni oxirgi iste'molchiga yetkazishdir. U yoki bu shaklda reklama ko'pincha taklif etilayotgan mahsulot haqida gapiradi, uning kuchli tomonlari, qo'llanilishi sohalari va foydali xususiyatlarini tavsiflaydi.

Reklamaning funktsional yo'nalishi mahsulotni ilgari surish bosqichiga qarab farq qilishi mumkin. Masalan, bozorda yangi mahsulot paydo bo'lganda, reklamaning axborot mazmuni va uning xabar berish funktsiyasi muhim ahamiyatga ega va raqobat va maqsadli auditoriya tanloviga ta'sir qilish zarurati mavjud bo'lganda ishontirish eng ko'p talab qilinadi. Mahsulotni ilgari surishning barcha bosqichlarida reklama talabni shakllantirishga yordam berishi va uzoq muddatda uning konsolidatsiyasini rag'batlantirishi kerak.

Tarqatish sohasi bo'yicha reklama turlari

Reklamani tasniflashning tez-tez qo'llaniladigan usullaridan biri uning hududiy qamroviga bo'linishidir. Ushbu yondashuv reklama tarqatish sohasiga asoslanadi va quyidagi asosiy guruhlarni belgilaydi:

  • Mahalliy reklama kichik hududda qo'llaniladi va bitta munitsipal hududdan tashqariga chiqmaydi. Ushbu format ko'pincha kichik korxonalar orasida talabga ega. Masalan, bu kichik do'konning jabhasini bezash yoki biron bir xizmat ko'rsatish shaklida taqdim etilgan tashqi reklamani o'z ichiga oladi.
  • Mintaqaviy reklama bir shaharda va/yoki uning atrofida yashovchi iste'molchilarga mo'ljallangan. Qoidaga ko'ra, bunday miqyosdagi reklama kampaniyasi turli xil ommaviy axborot vositalari va reklama tarqatish vositalaridan foydalangan holda puxta o'ylangan strategiyani nazarda tutadi.
  • Umummilliy reklama mamlakat hududining bir qismini qamrab oladi yoki uni to'liq qamrab oladi. Ko'pincha bunday reklamaning mijozi davlat bo'lib, unda etkazilgan xabar ijtimoiy xususiyatga ega.
  • Xalqaro reklama ikki yoki undan ortiq mamlakatlarda tarqatishni nazarda tutadi. Qoidaga ko'ra, bunday reklama kampaniyasi barcha jalb qilingan mamlakatlarda zarur aloqalarga yoki to'liq huquqli vakillikka ega bo'lgan yirik reklama agentligini jalb qilishni talab qiladi.
  • Global reklama eng keng qamrovga ega va bir vaqtning o'zida ko'plab mamlakatlarda tarqatiladi. Faqat yirik xalqaro kompaniyalar bunday reklamaga muhtoj.

Media turlari bo'yicha reklama turlari

Amaliy qo'llashda, shuningdek, reklama ma'lumotlarini uzatish uchun ishlatiladigan kanalga ko'ra, reklama vositalarining turiga ko'ra barcha turdagi reklamalarni tasniflash odatiy holdir. Ushbu yondashuvdan foydalanganda reklama xizmatlarining turlari shartli ravishda ommaviy axborot vositalariga va ommaviy bo'lmaganlarga bo'linadi, ulardan, o'z navbatida, alohida funktsional kichik guruhlarni ajratish mumkin.

  • Televideniyedagi reklama qisqa reklama ko'rinishida taqdim etiladi va ommaviy auditoriyani qamrab olishga qaratilgan. Bunday reklama eng qimmat formatlardan biridir. Aylanish narxi kanalning ommabopligiga, videoning takrorlanish davomiyligi va chastotasiga, shuningdek, efirda ko'rsatiladigan kun vaqtiga qarab belgilanadi.
  • Radio reklamasi keng qamrovliligi bilan ajralib turadi va narxlarning nisbatan arzonligi televizorda qo'llaniladiganlarga o'xshashdir; 20-60 soniya davom etadigan reklama joylaridan tashqari, bunday reklama intervyular, ekspert sharhlari yoki reklama beruvchi tomonidan tashkil etilgan tanlovlar formatida ham keladi.
  • Matbuotdagi reklama uzoq vaqtdan beri ommaviy yoritish samaradorligi bo‘yicha yetakchi hisoblangan, ammo texnologiya rivojlanishi bilan u o'z mavqeini yo'qotdi. Shunga qaramay, davriy nashrlarda e'lon qilingan reklama hali ham reklama ta'sirining mashhur va kuchli vositasi hisoblanadi.
  • Tashqi reklama ko'chalarda, binolarning devorlari yoki maxsus qurilgan inshootlardan foydalangan holda joylashtiriladi. Bunday holda, ma'lumot statik tasvirlar yoki maxsus ekranlar orqali uzatiladigan videolar yordamida uzatilishi mumkin. Ko'pincha tashqi reklama to'g'ridan-to'g'ri e'lon qilingan tashkilotning jabhasiga joylashtiriladi.
  • Ichki reklama tashqi reklamaga o'ziga xos antipod bo'lib, bino ichida joylashtiriladi. Buning uchun kinoteatrlar, yirik savdo nuqtalari, vokzallar, aeroportlar va katta ichki maydonga ega bo'lgan boshqa ko'plab jamoat joylari ishlatiladi.
  • Tranzit reklama turli transport vositalarining tashqi yuzalarida joylashtiriladi. Bundan tashqari, jamoat transportida o'rnatilgan ekranlar orqali reklama roliklarini translyatsiya qilish ham keng qo'llaniladi.
  • Bosma reklama turli xil broshyuralar, flayerlar, bukletlar va bosmaxonada ishlab chiqarilgan ko'plab boshqa materiallarni o'z ichiga oladi. Bunday reklama pochta qutilariga joylashtiriladi, ko'chalarda va tematik tadbirlarda tarqatma materiallar shaklida tarqatiladi, jamoat joylarida devorlarga yopishtiriladi va hokazo.
  • Yodgorlik reklamasi korporativ belgilar bosilgan turli yodgorlik mahsulotlarini ishlab chiqarish va tarqatishdan iborat. Futbolkalar, magnitlar, qalamlar, fleshkalar va boshqa ko'plab esdalik sovg'alari turli aksiyalar va tadbirlar davomida sovg'a yoki sovrinlar sifatida tarqatiladi.

Internetdagi reklama

Raqamli texnologiyalarning rivojlanishi reklamani saytlarda faol joylashtirish, uni ijtimoiy tarmoqlar orqali nashr qilish va messenjerlar va elektron pochta xizmatlari orqali yuborish imkoniyatini yaratdi. Jahon reklama bozorining yarmidan ko'pi onlayn reklama bilan ifodalanadi, bu esa uni tijorat mahsulotini ilgari surishning eng mashhur usuliga aylantiradi. Onlayn reklama keng ko'lamli afzalliklarga ega, ular orasida samaradorlikni tahlil qilish qulayligi va reklama kampaniyasini zamon talablariga muvofiq tezda sozlash imkoniyati mavjud. Internetda reklama xizmatlarining asosiy turlari quyidagi reklama usullari bilan ifodalanadi:

  • Kontekstli reklama tabiatan tanlab olinadi va faqat shu kabi tovarlar yoki xizmatlarga qiziqish bildirgan foydalanuvchilarga ko'rsatiladi. Bunday reklamalar ko'pincha qidiruv tizimi natijalarida, turli saytlarda yoki elektron pochta xizmatlari sahifalarida ko'rsatiladi.
  • Banner reklama turli saytlar, ijtimoiy tarmoqlar yoki mobil ilovalarda joylashtiriladi. Qoidaga ko'ra, bannerli reklamani nashr qilish uchun uning mavzusi reklama kontekstiga mos keladigan platforma tanlanadi. Masalan, geymerlar uchun qiziqarli bo'lgan veb-saytda onlayn o'yin reklamasi ko'rsatiladi va maqsadli auditoriyasi asosan ayollardan iborat bo'lgan resursda kosmetika liniyasini targ'ib qilish uchun mo'ljallangan banner ko'rsatiladi.
  • Targ'ibotli reklama. Bunday reklamalarni ma'lum bir auditoriyaga ko'rsatish yoshi, jinsi, yashash joyi, ijtimoiy mavqei va potentsial mijozlarning boshqa muhim xususiyatlariga qarab moslashuvchan tarzda sozlanishi mumkin. Bunday reklamadan foydalanish ijtimoiy tarmoqlarda keng tarqalgan bo'lib, foydalanuvchilarning o'zlari bunday filtrlashni amalga oshirish uchun zarur bo'lgan ma'lumotlarni taqdim etadilar.
  • Qidiruv reklamasi qidiruv tizimini optimallashtirishga vaqt sarflamasdan reklamalarni turli qidiruv tizimlarining birinchi sahifalariga olib keladi. Bunday reklamalar reklama blokining semantik yuki bilan rezonanslashadigan qidiruv tizimida ma'lum bir so'rovni yaratgan odamlarning e'tiboriga tushadi. Bu usul oldindan qiziqqan auditoriya bilan ishlaydi, bu esa mijozga vaqtni sezilarli darajada tejash imkonini beradi.
  • Retargeting va remarketing mohiyatan bir xil ma'noni anglatuvchi tushunchalar bo'lib, farq faqat reklama o'rnatiladigan xizmatda. Retargeting Yandex-da, remarketing esa Google-da qo'llaniladi. Ushbu usuldan foydalanganda reklama tegishli mavzuga ega bo'lgan saytga allaqachon tashrif buyurgan yoki ma'lum mahsulotlarni ko'rgan foydalanuvchilarga ko'rsatiladi.
  • Elektron pochta xabarnomalari bevosita kontaktlar bazasida to'plangan foydalanuvchi elektron pochta manzillariga yuboriladi. Ushbu usul juda ziddiyatli samaradorlikka ega, chunki spam xatlar ko'pincha o'qimasdan o'chiriladi. Biroq, bu reklamaning ushbu usulining arzonligi va uning ommaviyligi bilan qoplanadi.
  • Nativ reklama - bu reklamaning eng kam intruziv usullaridan biri bo'lib, u kontentga to'qilgan va tomoshabinlar orasida eng kam rad etishni keltirib chiqaradi; Mahsulotning bu yumshoq namoyishi hikoyalar, maqolalar va postlar yoki turli reklama tadbirlari orqali amalga oshiriladi.
  • Video reklama foydalanuvchilar tomonidan eng ijobiy qabul qilinadi va matnli yoki rasmli reklamalarga qaraganda yaxshiroq ishtirok etadi. Bundan tashqari, ushbu format mahsulotning imkoniyatlarini yanada aniqroq ko'rsatishga imkon beradi, bu esa reklama xabarining informativligiga foydali ta'sir ko'rsatadi.

Yuqori sifatli tahlillar har qanday reklama samaradorligiga katta ta'sir ko'rsatadi, uning davomida mutaxassislar potentsial mijozlar haqida ma'lumotlarni to'playdi va kampaniyaning maqsadli auditoriyaga ta'sirini kuzatib boradi. Bu jarayonda reklama kampaniyasini optimallashtirish va undan maksimal samaradorlikka erishishga yordam beradigan turli xil avtomatlashtirish tizimlari muhim rol o'ynaydi.

Reklama sanoati bir joyda turmaydi va jamoatchilik fikriga ta'sir qilish va tijorat mahsulotini ilgari surishning yangi usullari bilan doimiy ravishda kengayib bormoqda. Reklamaning biznesdagi roli katta ahamiyatga ega, uni ortiqcha baholab bo'lmaydi va undan to'g'ri foydalanish raqobatning eng kuchli vositalaridan biridir.

Ko'rishlar 12021

Tegishli maqolalar:
GP tavsiya qiladi:
So'ngi maqolalar:
/uz Anketani yuklash